Branding popularnych firm – czy kolor ma tu znaczenie?

Biorąc pod uwagę branding, trzeba wiedzieć, że kolor odgrywa tu niezwykle istotną rolę. To bardzo wpływowy aspekt tożsamości firmy. Barwa oddziałuje przede wszystkim na emocje ludzi i zarazem wpływa na to, w jaki sposób firma jest postrzegana.

Dobór kolorów ma znaczący wpływ na odpowiednie postrzeganie firmy


Chcąc lepiej zrozumieć znaczenie koloru, warto zagłębić się w tajniki psychologii koloru. Oto kilka cennych informacji:

  • Odbiorca dokonuje oceny produktu w czasie nieprzekraczającym 90 sekund. Wiele osób przy ocenie tej sugeruje się właśnie kolorem.
  • Aż 85% kupujących przy wyborze produktu kieruje się jego kolorem.
  • Uwaga! Udowodniono, iż rozpoznawalność marki można zwiększyć o 80% dzięki umiejętnemu wykorzystaniu kolorów w poszczególnych elementach brandingu.

Zastanawiasz się nad tym, dlaczego jedne firmy są bardziej rozpoznawalne, a inne mniej? Pamiętaj, że to, w jaki sposób są postrzegane, zależy między innymi od kolorów, jakimi się posługują. Chodzi tu o barwy firmowe. Znajomość mocy koloru może wspomóc podejmowanie lepszych decyzji. Niezależnie od tego, kim tak naprawdę jesteś – projektantem, marketerem czy może po prostu konsumentem – powinieneś znać potęgę psychologii koloru.

Koło barw

Czasem kolor jest postrzegany zupełnie inaczej, niż się wydaje

Nierzadko zdarza się, że jakiś konkretny kolor jest postrzegany przez potencjalnych klientów zupełnie inaczej, niż chce tego firma. Takich przykładów można by wymienić naprawdę dużo. Poniżej kilka z nich.

Przede wszystkim czerwień kojarzy się zazwyczaj ze szczęściem i dobrobytem w Azji. W zachodnich społeczeństwach zaś reprezentuje miłość, pasję, a nierzadko również niebezpieczeństwo.

Weźmy pod uwagę też biel. U nas jest ona symbolem czystości, niewinności i zarazem szlachetnych zamiarów. Nie bez powodu dziewczynka do Pierwszej Komunii Świętej idzie w białej sukience, Panna Młoda w białej sukni, a dziecko na Chrzcie okrywane jest białą szatką. Na przykład w Japonii kolor ten jest barwą żałobną.

Wybierając kolor dla swojej firmy, który ma ją reprezentować, tym bardziej na skali światowej, powinien być dobierany na podstawie lokalizacji geograficznej czy etnicznej.

Kolor odgrywa niezwykle istotną rolę przy procesie brandingu. Barwa wpływa przede wszystkim na płaszczyznę odbioru emocjonalnego przez ludzi. Kolor to bardzo wpływowy aspekt identyfikacji firmy, może zmienić to, w jaki sposób firma jest postrzegana.

strzałka

Kolor czerwony

Nie trzeba długo szukać przykładu firmy, która kojarzy się z czerwonym kolorem. Na myśl niemal w pierwszej kolejności nasuwa się McDonald’s. Czerwień dominuje w reklamach, na produktach i ścianach restauracji. Wypowiadając słowo McDonald’s, od razu przed oczyma ukazuje się nam czerwona barwa. Skąd pomysł na ten właśnie kolor? Dlaczego czerwień, a nie np. brąz, zieleń, czy chociażby fiolet? Mówi się, że to czerwony jest najbardziej apetycznym kolorem, kojarzącym się z jedzeniem… Być może specjaliści tworząc oznaczenie w postaci koloru, przy swoich wyborach kierowali się właśnie tego typu skojarzeniami.

Jak się okazuje, czerwień kojarzy się z jedzeniem nie tylko twórcom identyfikacji wizualnej tej sieci fast foodów. Wymienić tu można przecież także takie marki jak KFC czy Pizza Hut. Czerwony kolor wywołuje skojarzenia z szybkością, a więc nie byłoby szansy dopasowania lepszego koloru dla restauracji serwujących szybkie dania.

znane czerwone logo
Zobacz efekty
naszej pracy
nad wizerunkiem
Sprawdź
co zrobiliśmy
strzałka

Kolor zielony

To, w jaki sposób otoczenie postrzega zielony kolor, zależy w głównej mierze od jego odcienia. Nie ma jednakowej zieleni. Jest np. barwa jasna, ciepła żółto-zielona symbolizująca energię, świeżość i zdrowie, barwa błękitno-zielona kojarząca się z relaksem, a także barwa ziemista zielona, która kojarzy się zazwyczaj z produktami naturalnymi i ekologicznymi.

Przykładów nie trzeba szukać długo. Starbucks to największa na świecie kawiarnia. Wizerunek firmy kształtuje między innymi logo, którego dominującym kolorem w tym przypadku jest barwa zielona. Nie można oczywiście powiedzieć, że kawa jest jednym ze zdrowych produktów, ale niewątpliwie kojarzy się z relaksem i energią. W końcu nie ma nic lepszego, jak gorąca aromatyczna kawa o poranku. Starbucks w swoim firmowym oznaczeniu zastosował kolor zielony i brązowy, czym wyróżnia się od konkurencji zazwyczaj stosującej tylko odcienie brązu. Nic więc dziwnego, że skojarzenia klientów są czyste i świeże.

Tu wciąż dobrym przykładem wykorzystania zieleni w budowaniu wizerunku firmy jest wspomniany wcześniej McDonald’s. Jakiś czas temu, dokładnie w 2009 roku dokonano małego rebrandingu, w ramach którego marka zaczęła otaczać się kolorem zielonym, mającym symbolizować naturalne i etyczne pozyskiwanie składników. Jej zamysłem było promowanie bardziej ekologicznego wizerunku swojej firmy.

znane zielone logo
strzałka

Kolor niebieski

Ciemny niebieski bardzo często jest wykorzystywany przez firmy technologiczne i motoryzacyjne. Dlaczego? Otóż podkreśla inteligencję, pewność i niezawodność. Nieco jaśniejsze odcienie niebieskiego są zaś powiązane z branżą medyczną, kosmetyczną i zdrowiem.

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie – czy kolor niebieski występuje w znakowaniu żywności? Zdecydowanie nie! Postrzega się tę barwę bardziej jako tłumiącą apetyt. Niebieskiego koloru nie spotyka się w naturalnych produktach spożywczych. Tam dominuje zieleń.

Niebieskim kolorem posługuje się NASA. Właśnie tę barwę ma w swoim logo. Kojarzy się mocno z profesjonalizmem i spokojną inteligencją. Z uwagi na to, czym się zajmuje, musi być postrzegana jako godna zaufania i uczciwa. Niebieski odcień w jej wizerunku, wszelkich firmowych oznaczeniach, a przede wszystkim w logo, bardzo jej w tym pomaga.

Na koniec mała ciekawostka. Wielokrotnie przeprowadzone badania wykazały, że to właśnie niebieski kolor obniża ciśnienie krwi, a także stymuluje poczucie zaufania, porządku i czystości. Dziś wiele firm na całym świecie chętnie wykorzystuje niebieski kolor w tożsamości swojej marki i biorąc pod uwagę powyższe informacje, można stwierdzić, że jest to właściwie całkiem zrozumiałe.

znane niebieskie logo
strzałka

Kolor żółty

Najbardziej zabawnym, ciepłym i optymistycznym kolorem jest niewątpliwie żółty. Z uwagi na to, że kojarzy się ze słońcem, automatycznie wywołuje pozytywne uczucia i szczęście. Lista marek, które posługują się tym właśnie kolorem, jest długa, a pierwsze pozycje zajmują chociażby – Ikea, Subway i Snapchat.

Żółty kolor w swoim logo zastosował sklep Euro RTV AGD zajmujący się sprzedażą elektroniki. Zresztą tego nie trzeba nikomu mówić. Każdy kojarzy i to być może właśnie ze względu na sprytne połączenie kolorów, w tym zastosowanie wspomnianej żółtej barwy, kojarzącej się z pozytywnymi odczuciami zakupowymi.

Żółty kolor w swoim brandingu wykorzystuje luksusowa marka Ferrari kojarząca się z poczuciem szczęścia, latem i zupełnie beztroskim stylem życia. Barwa ta wyraźnie widoczna jest także w logo sklepu Ikea. Kupno mebli do nowego mieszkania czy w końcu wymarzonego domu to również wielkie szczęście. Żółty kolor wszystkim kojarzy się bardzo pozytywnie. Może dlatego właśnie na ten kolor powinieneś zwrócić uwagę, pracując nad wizerunkiem swojej firmy. Ta optymistyczna barwa na pewno wywoła pozytywne odczucia obecnych, przyszłych i byłych klientów również.

znane żółte logo
strzałka

Multikolor

Z łatwością można również znaleźć logo, które zdobi kilka kolorów. Świetnym przykładem jest Google. To silna, wręcz potężna marka, jedna z największych wyszukiwarek na świecie. Kojarzy się z nowatorskimi przedsięwzięciami, do których można zaliczyć samochody samojezdne, innowacyjne wynalazki, a nawet podbój kosmosu. Skąd pomysł na wielokolorowe logo?

Prawdopodobnie zastosowanie wielu kolorów w logo Google wynika z wieloaspektowej i niekonwencjonalnej tożsamości tej firmy. Wykorzystanie aż tylu kolorów w projekcie logo może świadczyć tu tylko o jednym – marka nie przestrzega zasad – ale oczywiście w pozytywnym tych słów znaczeniu.

Monochromatyczne marki kojarzą się z prestiżem, powagą, neutralnością i koncentracją. Z kolei kolorowe wskazują na to, że marka ma „poczucie luzu i kreatywności”. Zastanawiasz się w związku z tym jakie kolory zastosować w kreowaniu wizerunku własnej firmy? Jesteś na etapie projektowania logo i nie wiesz, jakie barwy powinny je zdobić? Zwróć uwagę między innymi na to, czym Twoja firma ma się zajmować i w jaki sposób ma być postrzegana przez otoczenie.

Jak zapewne każdy z nas zdążył zauważyć, wielokolorowe oznaczenia bardzo często są używane w zabawkach, ubraniach dziecięcych, jedzeniu dla dzieci i innych przeznaczonych dla nich produktach. Zawsze kolorowe opakowania przyciągają uwagę dzieci. Są takie zabawne, typowo dziecięce i łatwe do zapamiętania. Widząc cokolwiek kolorowego nawet w oddali, od razu w myślach krążą podejrzenia, iż musi to być produkt dla dziecka. Tak więc i rodzicom łatwiej jest zapamiętać marki dziecięce, które w swoim logo mają kilka kolorów.

znane wielokolorowe logo
Potrzebujesz wizerunku marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek marki i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42