Co to jest identyfikacja wizualna marki?

Silna i stabilna marka to podstawa… Jest istotnym instrumentem komunikowania się przedsiębiorstwa z klientami. Identyfikacja wizualna marki ma znaczenie, gdy istnieje potrzeba wyróżnienia produktu spośród produktów oferowanych przez konkurencję. Generuje korzyści dla właściciela i odbiorcy. Doskonałym przykładem jej istoty są miliardowe zyski Apple. Koncern ten kojarzony jest z luksusem, wysoką jakością, funkcjonalnością i nowoczesnością. Oferuje pięknie projektowane produkty, choć drogie. Siła marki i jej wizerunek działa jednak niczym czar. Firma z powodzeniem pokonuje konkurencję i sprzedaje urządzenia w ogromnych ilościach. To świetny przykład tego, jak profesjonalna identyfikacja wizualna firmy działa na sprzedaż i rozpoznawalność marki.


Skuteczna identyfikacja wizualna marki daje znaczącą przewagę konkurencyjną

Z czego składa się identyfikacja wizualna marki

Na markę składa się przede wszystkim logo, ale nie tylko, gdyż kształtują ją również elementy komunikacyjne, behawioralne i wizualne, określające przedsiębiorstwo. Na jej wizerunek duży wpływ ma pozytywna opinia o produktach czy usługach, wiarygodność firmy, rzetelność i uczciwość. Cała tajemnica sukcesu tkwi w dobrej identyfikacji wizualnej marki. To zadanie dla profesjonalistów.

Wizerunek marki
Z czego w takim razie składa się identyfikacja wizualna firmy?
Standardowa księga znaku składa się z takich elementów jak:
  • logo firmy
  • kolorystyka firmowa
  • odpowiedni krój liter

Dodatkowe elementy to:
  • ubiór pracowników
  • wystrój wnętrz pomieszczeń firmowych
  • wygląd etykiet i opakowań produktów

Ponadto istnieją również materiały reklamowe zdobione logo marki i te też warto wymienić. Oto one: papeterie, notesy, teczki, długopisy, wizytówki itp., samochody, tablice informacyjne, materiały prasowe, znaki wodne na zdjęciach, plakietki pracowników i gości, smycze, zapalniczki oraz pozostałe gadżety reklamowe.

Elementy tworzące identyfikacje wizualną marki

Warto omówić trzy podstawowe elementy identyfikacji wizualnej marki, aby uświadomić, jak bardzo są one ważne. Poniżej prezentujemy informacje, które rozwieją wszelkie wątpliwości.


Znak marki w wizerunku

Logo – znak marki

Logo to nic innego jak znak firmowy, zwany też często znakiem graficznym. To dzięki niemu można z łatwością zidentyfikować konkretną markę. Może ono przybrać różną formę – symbolu, obiektu graficznego lub samej nazwy firmy czy marki, wyróżniającej się charakterystyczną czcionką. Ma to być „obraz”, który skutecznie nakieruje tok myślenia odbiorcy na główne priorytety firmy. W tworzeniu logo bardzo ważne jest to, aby było ono proste i zarazem czytelne. Im prostsza jest symbolika, tym łatwiej ją zrozumieć i zapamiętać.

Kolorystyka w identyfikacji

Kolorystyka – kolory marki

Firmowa kolorystyka ściśle wiąże się z barwami użytymi w logo. Kolory wybiera się tylko raz, a później są wykorzystywane we wszystkich aspektach działalności firmy. Dlatego na pozór to banalne zadanie, w rzeczywistości staje nie tylko trudne, ale i odpowiedzialne. Przykład: Doskonałym przykładem jest logo McDonalda. To charakterystyczne żółte „M” kojarzy każdy, bez względu na to, czy się tam stołuje, czy też nie. Jest idealnym połączeniem wspomnianej prostoty, zastosowania charakterystycznej czcionki i kolorystyki. Zarówno budynki barów, stroje obsługi, strona internetowa, aplikacja mobilna, jak i chociażby oprawa graficzna menu, zaprojektowano zgodnie z tymi charakterystycznymi dla danej marki kolorami. Reasumując, przeniesienie odcieni logotypu na pełną identyfikację wizualną marki jest możliwe, przy ograniczeniu się do wyboru 2-3 kolorów. Tylko wtedy można uzyskać czytelny, atrakcyjny efekt końcowy.

Wizerunek a typografia

Typografia – krój czcionki

Krój liter to również istotna sprawa w budowaniu identyfikacji wizualnej dla firmy. W tym miejscu również warto posłużyć się przykładem, a doskonałym jest bez wątpienia logo NSZZ Solidarność. Tak charakterystyczne grube czerwone litery zapadły głęboko w pamięci każdego Polaka i nie tylko. Są niezwykle rozpoznawalne i praktycznie nie do podrobienia. Gdyby choć przez chwilę zastanowić się nad tym wątkiem, można byłoby takich przykładów wymienić znacznie więcej. Podsumowując, kształt liter, ich wielkość, styl, wpływa nie tylko na czytelność, ale również na rozpoznawalność. Określony krój liter powinien być stosowany w materiałach reklamowych i pozostałych działaniach związanych z działalnością firmy, by skutecznie i przede wszystkim na stałe powiązać go z marką.

Z powyższego wynika, że kreacja identyfikacji wizualnej marki nie jest prostym zadaniem. Może właśnie dlatego warto zdać się na rady specjalistów. Doświadczeni projektanci tworzą identyfikacje wizualną na co dzień, ich wieloletnie doświadczenie jest gwarancją powodzenia i sukcesu ich pracy.

Zobacz efekty
naszej pracy
nad identyfikacją
Sprawdź
co zrobiliśmy

Nowe logo marki, czasem zmiany są potrzebne

Wielu przedsiębiorców żyje w przekonaniu, że stworzone na samym początku logo ich marki musi towarzyszyć im przez najbliższe i kolejne lata, tak długo, jak długo będzie istniała ich firma. W rzeczywistości jest to błędne myślenie. Ten charakterystyczny symbol firmy może przecież przechodzić ewolucję. Co więcej, proces ten jest nawet wskazany z uwagi na to, że „rodzi” szereg korzyści.

Aktualnie wyraźnie widać tendencję do upraszczania symboli firm. Usuwane są nazwy, choć w gruncie rzeczy oznaczenia te przechodzą jedynie drobne liftingi. Nie dzieje się to bez powodu. Otóż większe zmiany – kolorystyki czy całego symbolu – mogłyby zbyt mocno ingerować w reakcję odbiorców, obecnych i przyszłych klientów. Trudno jest uświadomić społeczeństwu, że zmieniło się tylko logo, a jakość, ceny – cała marka, jest wciąż ta sama, że to nadal ta sama firma, którą po prostu reprezentują inne znaki. W przypadku tak dużych zmian konieczne jest przeprowadzanie kosztownych kampanii rebrandingowych.

Ewolucja logo Apple
Jak zmieniało się logo Apple od 1976 roku do teraz

Przykład zmiany logo:
Choć na większe bądź mniejsze zmiany firmowego oznaczenia – logo, zdecydowało się wiele podmiotów tj. Starbucks, Shell czy Pepsi, na szczególną uwagę i prezentację w ramach przykładu zasługuje Apple – gigantyczny koncern znany z produkcji urządzeń mobilnych. Jego pierwsze logo zostało opracowane w 1976 roku i przedstawiało obraz, który wówczas znacznie odbiegał od klasycznych standardów tworzenia logotypów. Był trudny do zapamiętania, wręcz niemożliwy do skojarzenia z ówczesną działalnością firmy, trudny do wielokrotnego powielania. Z biegiem czasu firma zmieniła logo na znacznie prostsze, swoim kształtem przypominające nadgryzione jabłko, ozdobione kolorami tęczy. Jakiś czas temu pojawiła się kolejna wersja kolorystyczna – surowa i zarazem elegancka czerń. Takie logo produktu i całej marki zapadło w pamięci wielu ludzi na całym świecie. Jego kształt jest bardzo charakterystyczny, dlatego chyba bez względu na to, jak bardzo zmieni się kolor i wykończenie, nadgryzione jabłko już zawsze będzie kojarzone z tym amerykańskim gigantem, z jakością, funkcjonalnością i nowoczesnością.

Reasumując, zmiany logo marki generują korzyści dla firmy i klientów. Dzięki temu wyraźnie widać, że marka dostosowuje się do czasów, w których funkcjonuje (do otoczenia i społeczeństwa), rozwija się i dba o swoją pozycję na rynku, o swoją konkurencyjność.

W ramach pracy nad identyfikacją wizualną marki mogą powstawać różne materiały wizerunkowe tj. materiały biurowe, foldery firmowe, teczki ofertowe, opakowania, ulotki, plakaty, szyldy, itp. Zastosowanie tych materiałów daje spory potencjał reklamowy dla firmy.
Identyfikacja wizualna marki

Identyfikacja wizualna i korzyści z niej płynące dla marki

Chcąc z korzyścią posługiwać się takimi technikami jak identyfikacja wizualna marki, trzeba przede wszystkim zacząć od opracowania tego jakże złożonego projektu. Jednak samodzielne działania jak kreacja logo marki, wymyślanie nazw firm, haseł reklamowych czy materiałów promocyjnych dla marki, często prowadzą do odwrotnego efektu, niż ten, jaki planowano uzyskać. W ramach samodzielnej pracy nad identyfikacją wizualną marki powstają materiały wizerunkowe – plakaty, szyldy, nazwy – które mają potencjał do reklamowania praktycznie wszystkiego lub też w ogóle nie nadają się do zastosowania w tym zakresie. W związku z powyższym lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnych grafików, którzy mają nie tylko wiedzę, ale też doświadczenie i narzędzia, którymi mogą się posłużyć w celu uzyskania jeszcze lepszego efektu.

Dopiero teraz można przystąpić do przeniesienia systemu identyfikacji na całość firmy, na jej działalność. W tym momencie można rozpocząć tworzenie materiałów reklamowych – ulotki, długopisy, teczki ofertowe, notesy, tablice informacyjne itd. – zgodnie z wykreowanym wizerunkiem. W podobny sposób powinno się opracować stroje pracowników, stronę firmową i każdy inny element ściśle związany z działalnością danej firmy. Wszystko to powinno być ze sobą spójne – ta sama kolorystyka i typografia, identyczne logo. Materiały używane przez obecnych i potencjalnych klientów mają kojarzyć się wyłącznie z jedną i konkretną firmą.

Potrzebujesz identyfikacji wizualnej marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek marki i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42