Dlaczego dobra identyfikacja wizualna musi kosztować?

Dotyczy: wizerunek marki

Klienci często są oburzeni kosztami, jakie muszą ponieść z tytułu korzystania z usługi wykonania logo, dopasowania kolorystyki czy zmian szaty materiałów biurowych. Wynika to z ich niewiedzy. Być może i Ty niedługo będziesz chciał skorzystać z podobnych usług. Dlatego już teraz wyjaśniamy, skąd tak wysoka cena i co się na nią składa.


Elementy tworzące identyfikacje wizualną mają tworzyć jedną, spójną całość

Z czego składa się identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna zwykle wielu osobom kojarzy się wyłącznie z logo i kilkoma innymi projektami graficznymi. Dlatego też dowiadując się, że przykładowo nowe logo Krakowa wraz z systemem identyfikacji kosztowało 90 tys. zł, są mocno zaskoczeni, a niekiedy nawet wydaje im się to zupełnie niemożliwe. Trzeba w związku z tym koniecznie wyjaśnić, z czego składa się wspomniana identyfikacja wizualna firmy. Identyfikacja to kompletna estetyka, która w pewnym sensie opowiada o marce w sieci, jak i poza nią, czyli na tradycyjnych nośnikach. Tak więc owszem, logo wchodzi w jej skład, ale nie tylko. To także odpowiednia kolorystyka, typografia, projekty przeróżnych materiałów biurowych i marketingowych, czy oznakowanie produktu. Na identyfikację składają się również: obrandowanie siedziby, wystrój biura, uniformy pracowników czy oznakowanie stoisk targowych i samochodów. Na liście elementów zaliczanych do identyfikacji wizualnej znajdują się także – szablony informacji prasowych oraz wygląd strony internetowej. Wszystkie te elementy mają tworzyć jedną, spójną całość. Zastanawiasz się, czy identyfikacja wizualna daje coś jeszcze poza dopracowanym w szczegółach wizerunkiem marki? Oczywiście. Jest w stanie ukryć pewne niedoskonałości. Dotyczy to przede wszystkim marek, które dopiero pojawiły się na rynku. Z uwagi na silną konkurencję, mogą mieć trudny start. Dobrze wykonana identyfikacja marki sprawia, że ta wygląda na profesjonalną i rzetelną, a jej produkty są najwyższej jakości. Co za tym idzie, może wówczas rywalizować z firmami, które działają na rynku od dłuższego czasu.

identyfikacja wizualna firmy

Czy na identyfikacji można zaoszczędzić?

Musisz liczyć się z tym, że jednak budowanie identyfikacji wizualnej wiąże się z dużymi kosztami. Jeżeli więc jesteś ograniczony finansowo, powinieneś dobrze przemyśleć ten temat.

Zanim cokolwiek zaczniesz zlecać, dokładnie przemyśl, czego faktycznie potrzebujesz. Ustal w pierwszej kolejności:

  • Jak ma być postrzegana Twoja marka.
  • Które cechy firmy chcesz podkreślić.
  • Jaki styl komunikacji z klientem marka ta ma obrać.
Zobacz efekty
naszej pracy
nad identyfikacją
Sprawdź
co zrobiliśmy

Jeżeli na tym etapie szczegółowo przemyślisz temat wizerunku swojej marki, unikniesz wszelkich nieporozumień i problemów w przyszłości. Warto też, byś rozejrzał się za agencją reklamową, która ma doświadczenie w tego typu pracach. Wówczas nie tylko wykona profesjonalną identyfikację, ale też podpowie, co powinieneś określić już na samym wstępie.

Identyfikacja wizualna jest na lata. Nierzadko obowiązuje przez cały okres istnienia firmy na rynku. Nie warto więc oszczędzać. Jednak wiadomo też, że koszty są faktycznie duże. Do niektórych obszarów można podejść nieco bardziej ekonomicznie. Poza tym wystarczy dokonać właściwych wyborów, aby uchronić się przed dodatkowymi kosztami w przyszłości. Oto kilka sposobów na oszczędności:

Zastanawiasz się, komu powinieneś zlecić wykonanie projektu? Wybór wykonawców jest duży. Możesz zlecić to freelancerowi, który na pewno będzie tani, choć niekoniecznie doświadczony. Masz również możliwość zlecenia fachowcom z agencji reklamowej. To oni wykonają kompletny projekt, którego poszczególne elementy zawsze będą ze sobą spójne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby firma, która właśnie pojawiła się na rynku, zdecydowała się na uboższą identyfikację wizualną, chcąc tym sposobem uniknąć wysokich kosztów. Jednak czy to się opłaci w przyszłości? Może tak, a może nie. Reguły nie ma, ale warto wyobrazić sobie, że firma ta pomimo trudnych czasów i silnej konkurencji może przetrwać na tym rynku lata, a nawet odnieść sukces. I wówczas dojdzie do wniosku, że teraz przyszedł właściwy moment na stworzenie profesjonalnej identyfikacji. Czy jest to możliwe? Owszem, możliwe jest. Z tym że, rebranding, bo tak nazywa się zmiana identyfikacji wizualnej, będzie znacznie droższym przedsięwzięciem, niż stworzenie porządnego oznakowania firmy już na samym początku. Wówczas co z tego, że firma początkowo zaoszczędziła, skoro teraz i tak poniesie spore koszty, a reasumując to wszystko, okaże się, że proces ten będzie znacznie droższy, niż mógłby być na początku.

Projektowanie identyfikacji wizualnej

Jeżeli ustalisz, w jakim kierunku ma podążać Twoja marka, zyskasz możliwość zaoszczędzania pieniędzy na pewnych projektach, które i tak nie będą Ci potrzebne. Po co Ci kilka wzorów wykonanych pod poligrafię skoro Twoje działania będą opierały się głównie na internecie. Po co taka różnorodność, jeżeli równie dobrze sprawdzi się jeden wzór, który możesz później wedle potrzeby modyfikować. By jednak tak było, musisz wcześniej znać oczekiwania względem swojej firmy i jej potrzeby.

Jeżeli planujesz małą firmę, nie inwestuj w obszerną księgę identyfikacji. Może okazać się, że ta w wersji skróconej w zupełności wystarczy. Chyba że masz zamiar rozwijać firmę, a może nawet tworzyć sieć franczyzową. Wówczas rozbudowanej księgi nie unikniesz.

Chcąc zaoszczędzić, lepiej nie zlecaj niczego na ostatnią chwilę. Zajmij się tym wcześniej. Agencja reklamowa, która będzie miała mało czasu na przygotowanie projektów dla Twojej firmy, na pewno policzy za te usługi dużo więcej. Poza tym pamiętaj, że kiedy wszystko robisz na ostatnią chwilę, podejmujesz decyzję bez możliwości szczegółowego ich przemyślenia. To też może wygenerować wyższe koszty.

Owszem projekt logo to baza, ale profesjonalna identyfikacja wizualna to dużo więcej. To kompletna estetyka, która na swój sposób opowiada o marce zarówno w internecie, jak i odpowiada za wygląd w tradycyjnych mediach, czyli materiały drukowane.
Projektowanie identyfikacji wizualnej

Jak przebiega proces projektowania identyfikacji wizualnej?

Oznaczenie wizualne zwane najczęściej identyfikacją jest procesem czasochłonnym i wymagającym wkładu wbrew pozorom ciężkiej pracy. Między innymi to właśnie ma wpływ na wysoki koszt kompletnej usługi. Poznaj więc poszczególne etapy pracy nad identyfikacją.


Pierwszy etap projektowania identyfikacji wizualnej polega na zbieraniu informacji o marce i biznesowym ekosystemie. Przygotowany brief ma na celu określenie wizerunku, jaki Twoja firma chce wypracować, a także które elementy danej identyfikacji są w Twojej ocenie najważniejsze. Chodzi o to, aby materiały te były przydatne i nie zalegały w szafie czy szufladzie, bo wtedy zainwestowane pieniądze pójdą na marne.

W tym momencie agencja przygotowuje wstępne koncepty identyfikacji. Tu masz prawo wyboru. Najczęściej klient otrzymuje kilka propozycji, jednak zdarza się, że jest ich znacznie więcej – nawet kilkanaście.

Wystarczy, że zaakceptujesz jedną z zaproponowanych koncepcji, a agencja przejdzie do projektowania poszczególnych elementów identyfikacji wizualnej. Ten etap zajmuje więcej czasu. Graficy zawsze chcą dopracować wszystko w najdrobniejszych szczegółach. Po opracowaniu projektu logo i innych elementów tożsamości wizualnej ponownie będziesz musiał zapoznać się z ich pracą i zaakceptować ją lub też wskazać konkretne poprawki.

W momencie, w którym uznasz, że projekt jest już dobry, agencja przejdzie do opracowania księgi identyfikacji wizualnej. Nazywa się ją Corporate Identity Guide. Dzięki księdze będziesz wiedział jak poprawnie wykorzystywać poszczególne elementy identyfikacji. Informacje, które zawiera księga, dotyczą przede wszystkim logo, kolorystyki, typografii, oznaczeń oddziałów firmy oraz szablonów materiałów marketingowych. Księga ta uwzględnia genezę logo, jego konstrukcję, skalowanie, warianty i pole ochronne. Obejmuje podstawowe kolory, a także uzupełniającą paletę barw. W księdze można znaleźć informacje dotyczące podstawowego kroju, hierarchii tytułów oraz składu tekstu.

Na tym etapie projekt identyfikacji wizualnej dobiega końca.

Projektowanie identyfikacji - proces
Potrzebujesz identyfikacji wizualnej marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny wizerunek marki i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42