Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

Dotyczy: projekt logo

Wbrew pozorom tworzenie logo do prostych zadań nie należy, dlatego wiele osób korzysta z usług agencji reklamowych bądź niezależnych grafików. Niektórzy jednak pomimo poczucia, że postąpili właściwie, obawiają się plagiatu. Czym w ogóle jest i jak go uniknąć? Plagiat logo ma miejsce w momencie, w którym grafik świadomie i bezprawnie wykorzystuje cudzą pracę celem przypisania sobie jej autorstwa. W związku z tym przed przystąpieniem do projektowania najlepiej przeprowadzić dogłębne rozeznanie. Można to zrobić na wiele sposobów. I właśnie w tym artykule podpowiem Wam, jak się za to zabrać.


Chcąc uniknąć plagiatu, warto poszukać „głębszych” skojarzeń. Im mniej oklepany pomysł, tym mniejsze ryzyko plagiatu.

Analiza rynku na pewno nie zaszkodzi logo

Zanim zabierzemy się za tworzenie logo firmy, powinniśmy:

  • przeprowadzić badanie rynku,
  • wykonać analizę konkurencji,
  • poszukać inspiracji.

Po co to wszystko? Dzięki temu uchronimy się przed nieświadomym stworzeniem plagiatu. Bo i przecież w ogóle nie planując, można przyczynić się do powstania całkowitej lub tylko częściowej kopii.

plagiat logo firmowego

Ponieważ bazowanie na prostych i zarazem podstawowych projektach nierzadko prowadzi do uzyskania logo bardzo podobnego do tego, którym już jakaś firma posługuje się od dawna, warto zrobić małe rozeznanie. W tym celu mogą okazać się pomocne zapytania w Google Grafika (kompleksowa wyszukiwarka grafiki w sieci), Pinterest (narzędzie do tworzenia wizualnych zakładek) czy Behance, serwis dla szeroko rozumianej branży kreatywnej.

Należy mieć na uwadze to, że tworzenie nowego logo dla firmy nie powinno sprowadzać się do prostych skojarzeń. Chcąc uniknąć plagiatu, warto pokusić się o coś nieco oryginalniejszego niż powiązanie kobiecej twarzy z kosmetyką. Im mniej oklepany pomysł, tym mniejsze ryzyko plagiatu i większa szansa na to, że powstałe logo będzie z łatwością zapadało w pamięci, przyciągało uwagę otoczenia.

Wiele osób dopytuje, czy faktycznie taki research ma sens i warto poświęcać na to tyle czasu. Z doświadczenia wiemy, że jest to ważne. Może okazać się tak, że logo, jakie stworzyliśmy, już istnieje, ale brak świadomości pozwoli jeszcze przez długi czas normalnie je użytkować. Póki nikt się nie zorientuje, wszystko będzie w porządku. Problem pojawi się, gdy prawda wyjdzie na jaw. Pociągnie to za sobą konsekwencje prawne.

Nie można zapominać również o tym, że właśnie powstałe logo konkretnej firmy może być plagiatem firmy, która prowadzi działalność w zupełnie innej branży. W związku z tym rozeznanie powinno być maksymalnie szerokie, tak by uchronić się w jak największym stopniu.

Trzeba mieć świadomość, że autor projektu logo ponosi odpowiedzialność za kłopoty prawne związane z plagiatem. Najczęściej wynika to z umowy podpisanej z klientem.

Grafika Google – wyszukiwarka grafiki w sieci

Zobacz efekty
naszej pracy
nad logo
Sprawdź
co zrobiliśmy

Wyszukiwarka Grafika Google to fantastyczne narzędzie, którym na co dzień posługuje się wielu grafików. Działa podobnie jak ta, do której wpisujemy konkretne frazy. Jednak w tym przypadku wykorzystujemy obraz. To łatwy sposób na dotarcie do kluczowych, interesujących nas informacji.

Wyszukując podobnego logo przy użyciu tego łatwo dostępnego narzędzia, warto posłużyć się samym symbolem. Dobrze jest również opracować zarówno wersję zwykłą jak też kolorową. To na pewno pomoże w odszukaniu podobnych elementów graficznych.

Szukając podobnego logo, można posłużyć się również słowami. Ta metoda sprawdza się, gdy istnieje możliwość łatwego opisania tego znaku, a więc, kiedy składa się z litery czy na przykład jakiegoś charakterystycznego przedmiotu.

plagiat logo firmowego

Sprawdzenie logo - bazy Urzędów Patentowych

Można posługiwać się różnymi metodami w celu sprawdzenia, czy konkretne logo już istnieje. Jednak osobiście polecam Bazy Urzędów Patentowych. Jeśli okaże się, że to, co już mamy to plagiat logo i przede wszystkim znajduje się już we wspomnianej bazie, musimy liczyć się z prawnymi konsekwencjami. Wówczas logo jest objęte prawem patentowym, a nie tylko autorskim.

  • Jednym z takich urzędów jest EUIPO eSearch Plus, czyli tak zwana wyszukiwarka obrazem. Tym sposobem można szybko i łatwo przejrzeć zbiór zarejestrowanych znaków towarowych – logo. Jest to europejska baza znaków.
  • Analogiczne wyszukiwanie jest również możliwe za pomocą WIPO. To nieco bardziej skomplikowane narzędzie. Pozwala jednak na zdecydowanie dokładniejsze poszukiwania. Trzeba w związku z tym w pole „text” wpisać literę R, a następnie załadować plik i przejść do konkretnych ustawień.

Do dyspozycji mamy jeszcze niezależne bazy i narzędzia

Wybór rozwiązań, które mogą okazać się bardzo przydatne w celu sprawdzania unikalności logo czy innych projektów graficznych jest ogromny. Polecam również TMView oraz Logo Rank. Zacznę więc od pierwszego.

  • TMView to wyszukiwarka, która ułatwia przeszukiwanie powyżej wymienionych baz znaków towarowych.
  • W Logo Rank sprawdzana grafika jest testowana na podstawie ikon oraz pozostałych stockowych grafik.

Warto oba te rozwiązania poznać nieco bliżej. Najłatwiej jednak będzie zrobić to, testując ich możliwości.

sprawdzanie logo - plagiat

Wiedza i doświadczenie też mają moc skutecznego działania

Narzędzia jak najbardziej, są ważne i bardzo pomocne. Jednak własna wiedza i doświadczenie też odgrywają tu dużą rolę. Grafik, który miał do czynienia z niejednym logo, na bieżąco śledzi trendy branżowe, ogląda książki ze znakami graficznymi czy chociażby czyta tematycznie powiązane artykuły, jest dobrze zorientowany i łatwiej jest mu zarówno tworzyć jak też ocenić czy to oryginalne logo, czy plagiat.

Nieumyślny plagiat to nie zawsze problem, ale…

Graficy zapewne są świadomi tego, że każdemu może zdarzyć się nieumyślny plagiat. Czasem po prostu okazuje się, że znak jeszcze nie został opublikowany albo ciężko było go znaleźć. I to jest normalne. Nie będzie większego problemu, jeśli działania te były niezamierzone, a klient działa w innej branży niż ta, w której swoją działalność prowadzi firma posługująca się skopiowanym logo firmy. Oczywiście tak bywa, ale nie zawsze. Dlatego trzeba poważnie podejść do procesu, jakim jest projektowanie logo. Należy pamiętać, że autor grafik ponosi odpowiedzialność za kłopoty prawne związane z plagiatem, co może chociażby wynikać z umowy podpisanej z klientem.


Pamiętaj! Posługiwanie się zastrzeżoną nazwą lub znakiem bądź jednym i drugim może grozić procesem sądowym i koniecznością zapłaty wysokiego odszkodowania. Dlatego koniecznie musisz to sprawdzić, a wcześniej zlecając projekt logo i księgę znaku dla swojej firmy, koniecznie zwróć uwagę na doświadczenie wykonawcy i to, co oferuje.

Potrzebujesz projekt logo marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalne logo i cały kompletny wizerunek dla marki.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42