Logo marki, czego robić z nim nie można?

Dotyczy: projekt logo

Projekt logo jako wizytówka marki powinno być spójne i zarazem zgodne z jej wizerunkiem. Tymczasem jest nierzadko modyfikowane i to zupełnie bezpodstawnie. Uzyskany efekt prowadzi do szeregu niekorzystnych zmian i problemów. Jak więc ich uniknąć? Czego nie wolno robić z logo? Wszystko wyjaśniamy poniżej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy na wszystkim musi się znać. Tak jak nasi specjaliści od grafiki nie muszą znać się przykładowo na motoryzacji, tak nasi klienci nie muszą mieć doświadczenia w takich czynnościach, jak projektowanie logo dla marki. Na szczęście mają możliwość skorzystania z naszej pomocy, bo kto jak kto, ale my znamy się na tym najlepiej. Na wstępie chcielibyśmy podkreślić, że samo logo w żadnym wypadku nie zbuduje rozpoznawalnej marki. To firmowe oznaczenie jest tylko elementem służącym do budowania całej identyfikacji. Nie oznacza to jednak, że można wykonać je bez zachowania pewnych zasad. Dobry projekt logo to połowa sukcesu istnienia marki.


Znak zawsze musi być skalowany, stąd też trzeba zadbać głównie o pliki wektorowe logo marki.

Projektowanie logo marki bez przemyślenia

Ty jesteś właścicielem marki i to dla Ciebie i Twojej firmy ma służyć powstałe logo. Dlatego musisz wiedzieć, w jakim zakresie będziesz je wykorzystywać. Zlecając projektowanie logo firmy czy marki musisz w pierwszej kolejności ustalić, czy będzie wykorzystywane tylko przy tworzeniu materiałów reklamowych w wersji drukowanej i na stronie internetowej, czy będzie pojawiało się również na produktach. Jeżeli tak, trzeba określić skalę znaku i technologię, jaka zostanie w tym zakresie wykorzystana. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Szczególnie kiedy oznaczenie to ma być grawerowane lub wykorzystywane jako forma przestrzenna. Druga sprawa to kolorystyka. I tu nasza rada! Kiedy znak ma być grawerowany w niewielkiej skali, lepiej zdecydować się na niezbyt skomplikowany projekt. Warto też zrezygnować z cienkich linii. Korzystnie będzie wykonać je również w wersji monobarwnej. Jeżeli logo ma być haftowane, lepiej unikać gradientów. W tym przypadku sprawdzą się głównie płaskie barwy. Wszystko to musisz przemyśleć, zanim zlecisz projektowanie loga. Zawsze podpowiadamy klientom, aby zamawiali projekt logo dla marki czy też firmy w kilku wersjach kolorystycznych – podstawowej, w kontrze, monochromatycznej, achromatycznej i spłaszczonej. Ponadto informujemy, że warto, aby znak ten posiadał też kilka wersji układu – z pionową i poziomą organizacją elementów, a także wersję skróconą. Skrót ten obowiązuje, kiedy nazwa marki jest długa albo jeżeli tworzone logo zawiera claim.

projekt logo

Projektując logo rezygnacja z księgi znaku

Co to księga znaku? To zbiór najważniejszych zasad, które określają, w jaki sposób należy się nim posługiwać. W księdze tej wyjaśnia się konstrukcję znaku i możliwe warianty, a do tego również zasady skalowania oraz pole ochronne, które wyznacza właściwą odległość logo od pozostałych elementów graficznych. Wiele osób zlecając projekt nowego logo, kompletnie zapomina o istnieniu księgi znaków albo celowo z niej rezygnuje. I to jest właśnie duży błąd! Niektórzy mają już logo swojej marki i nawet księgę znaku, ale kompletnie o niej zapominają lub po prostu z niewiadomego powodu lekceważą. Generalnie chodzi o to, że traktują logo zbyt swobodnie. Samodzielnie przeprowadzają pewne modyfikacje, które nawet w najmniejszym stopniu nie wpływają na ich korzyść, lecz przeciwnie. Logo to znak firmowy, który musi być stabilny, rozpoznawalny, spójny i estetyczny.

Zobacz efekty
naszej pracy
nad logo
Sprawdź
co zrobiliśmy

Zmiana proporcji logo marki oraz nieprawidłowe skalowanie

Na projekt logo składa się wiele elementów, przy czym każdy z nich jest projektowany w określonych proporcjach. Ma to na celu między innymi zachowanie estetyki. Jeżeli więc ktoś dokonuje zmian na własną rękę i to na zasadzie, że jedno powiększy, drugie pomniejszy, coś przesunie, to wówczas wcześniej uzyskany efekt w tym momencie zostaje utracony. Takie sytuacje mają miejsce najczęściej wtedy, kiedy właściciel chce dostosować swoje logo do różnych nośników reklamy. Nie jest to jednak poprawne zachowanie. Znak zawsze musi być skalowany proporcjonalnie. Niestety wielu o tym zapomina, a może po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo jest to ważne. Tak więc wszelkie rozciąganie pionu czy poziomu nie jest tu wskazane. Co więcej, działanie to może prowadzić do zniekształcenia logo marki. Czy to wszystko, o czym trzeba pamiętać, jeżeli chodzi o proporcje i skalowanie? Zdecydowanie nie! Należy mieć na uwadze to, że każdy znak ma przypisany minimalny rozmiar. Dotyczy to druku. Dlatego wszelkie kombinowanie w tym zakresie może prowadzić do utraty czytelności.

Wiele osób popełnia błąd! Zlecając nowy projekt logo marki zapominają o tak istotnym elemencie jakim jest księga znaków. Czasem świadomie z niej rezygnują, niekiedy to brak wiedzy do czego służy taka księga jest tego przyczyną.
ksiega_znaku

Przekombinowanie palety kolorów przy projekcie logo

Bezgraniczne łączenie kolorów przy projektowaniu logo nie jest wskazane, a nawet powinno się tego wystrzegać. Chodzi tu o mieszanie barw elementów znaku, jak też tła, na którym logo to ma się znajdować. Niestety bardzo często wiele osób zasadę tę lekceważy lub całkowicie o niej zapomina. Nie wolno zapominać o tym, że logo ma przypisane kolory podstawowe. Dotyczy to obu wersji – wielokolorowej i monokolorowej. Jeżeli natomiast budowana marka ma kilka linii produktu, w księdze znaku znajdują się informacje o tym, jakie kolory dopuszcza się w połączeniu z określonymi tłami. Ogólnie rzecz ujmując, są kolory dopuszczalne, jak i takie, których stosować nie wolno.

Brak wersji wektorowej logo marki

Nierzadko zdarzają się sytuacje, w których właściciele marek do przygotowania banerów i innych wielkogabarytowych materiałów reklamowych chcą wykorzystać kopię logo marki ze swojej strony. Choć może brzmi to logicznie, to zapewne tylko dla osoby, która o projektowaniu logo i materiałów reklamowych nie ma najmniejszego pojęcia. Każdy grafik wie, że logo można zastosować na konkretnych nośnikach tylko wtedy, jeżeli dysponuje się wersją wektorową znaku (.ai, .cdr, .eps, .pdf). Wówczas bez względu na to, na jakim materiale czy na jakiej powierzchni się znajduje, wygląda estetycznie i wyraźnie. To właśnie dlatego dla mrki tworzy się te wersje. Mając przygotowany projekt logo w różnych wersjach wektorowych, tak naprawdę nie ma znaczenia, czy będziemy umieszczać je na małej ulotce, jeszcze mniejszej wizytówce, czy może na wielkim banerze. Zawsze będzie czytelny.

A teraz kilka słów o tym, jak my to robimy

Tak jak wspomnieliśmy na początku, nie musisz znać się na grafice, nie musisz wiedzieć, jak projektuje się logo marki i w jakich wersjach należy je tworzyć. Od tego jesteśmy my. Dlatego zapraszamy Cię do kontaktu, podczas którego doradzimy i wyjaśniamy wszelkie niejasności. Pomożemy Ci ustalić, jakie są potrzeby Twojej marki, a także, jaki powinien być jej wizerunek. Na tej podstawie opracujemy kilka propozycji logo, a do tego również dokładnie opisaną księgę znaku. Nie zapominaj o tym, że to dobry brief prowadzi do uzyskania dobrego projektu logo. Dlatego w ankiecie, którą Ci dostarczamy, powinieneś wymienić – swoje biznesowe cele, strategię, a także to, na jakie efekty liczysz po wprowadzeniu nowego logo. Jeżeli dostarczysz nam te wszystkie informacje, możesz mieć pewność, że opracujemy dla Ciebie naprawdę dobry projekt.

Potrzebujesz logo marki?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalne logo dla marki i inne niezbędne materiały tworzące jej wizerunek.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42