Projektowanie logo w praktyce – etapy powstawania logo

Projektowanie logo to złożony proces, który nierzadko wymaga zaangażowania wielu doświadczonych ludzi – w tym grafików, projektantów. Czasem zdarzają się wyjątki, kiedy to znak graficzny firmy powstaje w znacznie krótszym czasie. Doskonałym przykładem jest praca studentki grafiki Carolyn Davidson, która w 1971 roku stworzyła aż parę trafnych propozycji słynnego logo Nike i to wszystko trwało kilkanaście godzin! Takie sytuacje to mało spotykana sytuacja, aby w tak krótkim czasie powstało logo marki o zasięgu globalnym.

Chcąc osiągnąć dobry projekt logo trzeba przejść kolejno przez ustalone etapy pracy


W praktyce tworzenie logo jest znacznie trudniejszym zadaniem, wymaga znacznie więcej zabiegów koncepcyjno-projektowych. Wszystko musi być poukładane w uporządkowany proces, tak aby projektowanie logo zakończyło się możliwie sprawnie i skutecznie.

Profesjonalne logo to jeszcze niezbyt wystarczający element, który mógłby wpłynąć na rozpoznawalność marki, zbudować spójny w komunikacji brand. Jest to natomiast dobry i przede wszystkim pierwszy krok w tym właściwym kierunku – kierunku budowania identyfikacji. Jak nasza agencja zabiera się za tego rodzaju projekty? O tym poniżej.

Projektowanie logo

Brief do dalszych prac nad logo

Przed rozpoczęciem projektu zadajemy klientowi szereg ważnych pytań, na podstawie których jesteśmy w stanie przystąpić do pracy. Dzięki jego odpowiedziom możemy tworzyć to, czego oczekuje. Wówczas projektowanie logo przebiega efektywnie i prowadzi do satysfakcjonującego finału.

Informacje, jakie znajdują się w briefie, dotyczą przede wszystkim opisu firmy czy produktu. Uwzględniają profil działalności, pozycję na rynku, a także mocne i słabe strony na tle konkurencji. Brief dotyczący projektowania logo obejmuje również cele, które wyznacza przed sobą sama marka. Jednak, czy to wszystko? Zdecydowanie nie.

Logo - brief

Musimy dowiedzieć się, jakie klient ma oczekiwania względem wizerunku – na przykład, w jakim stylu ma być komunikowana marka, a także jakie emocje, odczucia powinny wzbudzać w odbiorcach opracowany projekt logo i materiały reklamowe. Potrzebujemy też wiedzieć, jakie atuty wynikają z dorobku firmy, jakimi wartościami się kieruje, czy przykładowo współpracuje ze znanymi firmami.

Dla nas bardzo ważne jest to, aby poznać grupę docelową – kto będzie odbiorcą produktów czy usług, a także kto jest tym właściwym klientem. Musimy orientować się, w jakim momencie swojego życia jest aktualnie potencjalny klient i jakie wyzwania go czekają. Czasem oferta jest kierowana do konkretnej grupy zawodowej. Jeżeli tak jest w tym przypadku, powinniśmy to wiedzieć.

Nasze pytania dotyczą również samej koncepcji i projektu logo. Czy będzie to pierwsze logo firmy, czy może proces transformacji tego elementu marki. W przypadku drugiego powodu musimy wiedzieć, jak bardzo nowe logo firmy ma być podobne do poprzedniego projektu logo i jakie są powody tych zmian. Rebranding znaku firmowego może wiązać się ze znacznie szerszymi działaniami marketingowymi – wówczas też chcielibyśmy być o tym poinformowani. Zawsze prosimy klienta o informację, jakie elementy powinno zawierać logo – nazwę, sygnet, dodatkowy slogan, jakie kolory utożsamiają firmę, w jakim zakresie logo będzie wykorzystywane, a także jakie znaki innych firm mogłyby posłużyć jako wzór do przyszłych działań. Jednym z naszych dość nietypowych pytań, ale bardzo pomocnym brzmi następująco – gdyby firma mogła być zwierzęciem, to jakim? Dzięki niemu możemy ocenić, jakie emocje towarzyszą marce.

Bazowe koncepcje projektu logo

Na podstawie zgromadzonych informacji podczas briefingu – oczekiwań klienta – przechodzimy do rozpoczęcia pracy nad projektem logo firmy.

W przeciwieństwie do wielu innych agencji reklamowych swoją pracę nad projektem logotypu marki rozpoczynamy od rysowania, szkicowania symboli kojarzących się z marką i łączenia ich w różnych konfiguracjach. Do tego służy nam szkicownik i ołówek. Niekiedy posługujemy się również tak zwanymi mapami myśli lub zbioru słów, które kojarzą się z daną marką. To wszystko pomaga nam we właściwym ukierunkowaniu myśli i pomysłów.

Już na tym etapie pracy wprowadzamy kolory, dzięki którym możemy ustalić, które barwy warto zastosować, a które nie będą dobrym wyborem w przypadku tego konkretnego projektu firmowego znaku.

zasem graficy przesyłają klientom swoje prace, aby już w tym momencie mogli ocenić, czy idą oni we właściwym kierunku, czy też przeciwnie. Nie jest to jednak standardowe działanie. Poza tym wiele też zależy od indywidualnych ustaleń z klientami.

W ramach pracy nad projektem logo w końcowym etapie powstaje księga znaku. W pliku pdf sporządzamy dokumentacje dotyczącą budowy, przeznaczenia i postępowania z logiem. Trzymanie się tych zasad to podstawa identyfikacji wizualnej firmy.
Skuteczny projekt logo

Skuteczne projektowanie logo

Na dalszym etapie prac posługujemy się oprogramowaniem komputerowym. Kolejność wykonywania poszczególnych czynności jest różna. Czasem etap ten rozpoczynamy od digitalizacji sygnetu albo od typografii – kiedy nie mamy wstępnej koncepcji.

Zobacz efekty
naszej pracy
nad logo
Sprawdź
co zrobiliśmy

Zabierając się za dobór liternictwa, wybieramy kilka fontów. Po zestawieniu ich ze sobą jesteśmy w stanie ocenić, który jest najlepszy. Najczęściej poddajemy je jeszcze pewnym modyfikacjom – drobnym (edycja kerningu, dostosowanie wielkości liter) lub większym (zmiana kształtu wybranych znaków). Wszystko zależy od konkretnej sytuacji danego projektu logo.

Już na tym etapie pracy wprowadzamy kolory, dzięki którym możemy ustalić, które barwy warto zastosować, a które nie będą dobrym wyborem w przypadku tego konkretnego projektu firmowego znaku.

Projektując logo, bardzo często stawiamy na klasyczną konstrukcję logotyp-sygnet. Ma to swoje zalety. Jedną z nich jest to, że wówczas znak może funkcjonować nie tylko jako kompozycja pionowa, ale i logo działa w układzie poziomym. Dzięki temu można łatwiej dopasować formę znaku do miejsca, w którym będzie stosowany. Zwiększa to funkcjonalność projektu logo w przyszłym wykorzystaniu.

Początkowo projektując logo, pracujemy na wersji mono. Dzięki temu możemy z łatwością ocenić, a także dopasować formę i kształt znaku. Jesteśmy również w stanie sprawdzić, jak opracowany do tej pory projekt logo wygląda w innej wersji niż kolorowa i w wersji spłaszczonej.

Projektowanie logo firmy w naszym wykonaniu uwzględnia kilka wersji kolorystycznych. Należy wymienić tu następujące:
  • podstawową
  • w kontrze
  • monochromatyczną
  • achromatyczną
  • spłaszczoną

Zawsze dostarczamy klientowi również wersję wektorową znaku. Taki projekt logo charakteryzuje się pełną skalowalnością, co nie wiąże się z żadnymi stratami na jakości przy dowolnym powiększaniu. To pozwala na dopasowanie tego firmowego oznaczenia do dowolnego nośnika.

Podstawowa księga znaku logo

Po ukończeniu projektu logo przechodzimy do końcowego etapu projektowania znaku firmowego. Każdy klient otrzymuje od nas tak zwaną Księgę Znaku dla swojego logo. Prezentuje on zasady korzystania z logo firmy. Dzięki znajdującym się w książce informacjom, osoba wykorzystująca w przyszłości ten znak, będzie wiedziała, w jaki sposób to robić, aby nie stracił on swojego charakteru.

Księga znaku zwykle zawiera pewne części:

Konstrukcja logo firmowego
Geneza i konstrukcja logo

Ta część księgi zawiera wyjaśnienie, co zainspirowało nas do stworzenia projektu sygnetu i logotypu, co elementy te komunikują, czy do czegoś się odnoszą. W tym miejscu uwzględniamy szczegóły techniczne. Chodzi tu o typografię, kształt sygnetu lub zasięg pola ochronnego dla projektu logo (jest to przestrzeń znajdująca się wokół znaku, która wyznacza odstęp od pozostałych elementów graficznych).

Różne warianty logo
Warianty logo

W tym miejscu prezentujemy różne warianty znaku (gradient, płaski kolor, monokolor, sygnet w pojedynkę, z nazwą producenta, sam logotyp). Często dołączamy również mutacje znaku, przy czym uwzględniamy odpowiednią kolorystykę, a także alternatywne dopiski.

Zastosowana kolorystyka logo
Kolorystyka logo

Prezentujemy podstawowe kolory (paletę barw), czyli dopuszczalne kolory. Podpowiadamy, które należy stosować w określonych sytuacjach – w przypadku gradientu, monokoloru. W tym samym miejscu przedstawiamy wersje achromatyczne i skalę szarości. Wykończenie stanowi tu kolorystyka uzupełniająca – zbiór wytycznych, które dotyczą łączenia poszczególnych kolorów w zestawieniu.

Skalowanie logo
Skalowanie projektu logo

Podajemy minimalne wartości, które są przypisane całemu znakowi i jego poszczególnym elementom.
Przykład: dla pełnego logo (sygnet i napis) – 10 mm, dla sygnetu – 8 mm, dla logotypu – 6 mm.
Wszystko to ma sprawić, aby zaprojektowane logo było przede wszystkim rozpoznawalne i dobrze widoczne na każdym nośniku. Zwiększa to możliwości wykorzystania tego elementu na różnych polach eksploatacji. Uchroni to przed nieczytelnym rozpowszechnianiem projektu logo w przyszłości.

Potrzebujesz projektu logo firmy?
Skontaktuj się z nami
Z chęcią pomożemy stworzyć profesjonalny projekt logo firmyi i inne niezbędne materiały reklamowe wspierające jej rozwój.
Szukasz profesjonalistów?
Rozpocznij z nami współpracę
CAPTCHA ImageReload
POPRAW błędne pola - zaznaczone na niebiesko
W czym możemy pomóc?
ZAPYTAJ O CENĘ biuro@whiteart.pl 56 674 24 42