Branding to nic innego jak proces budowania i umacniania marki. Ma to na celu utrwalenie jej w świadomości i pamięci klientów. Na proces ten składają się zwykle następujące elementy: czytelne i „wpadające w oko” logo, kolorystyka, hasło, slogan oraz motto, melodia, stroje kadry, public relations, a także charakterystyczne produkty oraz pozytywne konotacje dotyczące marki. Czym wobec tego jest rebranding? Pojęcie to wyjaśnimy w poniższym artykule. Chcielibyśmy jednak podkreślić, że rebranding wcale nie jest przeciwieństwem brandingu. Postaramy się również wyjaśnić, jak wiele znaczy dla marki i kiedy warto skoncentrować swoje myśli na tym procesie. Mówi się, że nierzadko jest on skuteczną metodą wyjścia z trudnej sytuacji, w jakiej może znaleźć się niemal każda firma działająca na rynku. Czy faktycznie tak jest?
Przemyślany rebranding marki daje duże możliwości do działań marketingowych
Rebranding marki – co to takiego?
Marka składa się z wielu elementów. Rebranding to wobec tego znaczna modyfikacja jednego z nich bądź też wszystkich. Nierzadko dotyczy konkretnie jednego produktu albo na przykład wybranej usługi. W procesie rebrandingu chodzi tu o pewnego rodzaju „odnowienie”, „odświeżenie” marki. Dodanie pewnych właściwości, podkreślenie wybranych zmian wewnątrz firmy – to tylko przykłady zmian.

Kiedy powinno się zastosować dla marki rebranding?
Można to zrobić w wielu sytuacjach, a przede wszystkim wtedy, gdy dostrzega się spadek wartości marki. Taka sytuacja może mieć miejsce z wielu powodów – zmiany trendów na rynku, konkurencji itd. Najczęściej takie zmiany obserwujemy na rynku, gdy przykładowo jakaś firma przejmuje istniejącą już markę. Wówczas zmienia nazwę, logo, kolorystykę, wszelkie hasła itd. Warto jednak przeprowadzić rebranding również w sytuacji, kiedy dotychczasowy wizerunek marki nie jest zbyt satysfakcjonujący.
Co jeszcze warto wiedzieć o rebrandingu marki?
Rebranding jest nie tylko skomplikowanym procesem, ale i kosztownym. Ma na celu zupełnie odmienny sposób reklamowania poszczególnych produktów i usług, podkreślenie innych cech, czy nieco lub całkiem inny charakter komunikacji z klientem. To wiąże się automatycznie z koniecznością druku nowych materiałów reklamowych. Nie można również zapominać o potrzebie przeprowadzenia nowej, odświeżonej kampanii marketingowej, która poinformuje klientów o zmianach. Zadanie nie jest proste, szczególnie gdy poprzedni wizerunek marki był wielu osobom dobrze znany, a liczba klientów jest ogromna. Najłatwiej dotrzeć do tych, z którymi utrzymuje się stały kontakt. Przemiany trzeba koniecznie dokonać błyskawicznie, aby nie doprowadzić do dezorientacji odbiorców i tym samym do równoczesnego funkcjonowania dwóch marek. Nie jest też łatwo zachować ciągłość wybranego elementu, który wciąż nawiązywałby do poprzedniego kształtu brandu. Warto więc zlecić to zadanie profesjonalistom.
Zobacz efektynaszej pracy
nad identyfikacjąSprawdź
co zrobiliśmy
Rebranding marki wsparty działaniami marketingowymi
Rebranding dotyczący zmiany identyfikacji wizualnej powinno się wesprzeć odpowiednimi działaniami marketingowymi. W związku z tym istnieje konieczność opracowania zupełnie nowej strategii marketingowej. Postarać się przy tym trzeba w szczególności, gdy wspomniane odnowienie brandu dotyczy zmiany oferty, ulepszenia produktów czy usług lub również podkreślenia zupełnie innych cech. Przykładów takiej przemiany jest wiele. Pod uwagę warto wziąć markę, która od zawsze była znana z oferowania tanich produktów. Niestety z czasem niska cena zaczęła kojarzyć się klientom ze słabą jakością, przez co firma traciła klientów. Przeprowadzając rebranding, przestała podkreślać określenie tani na rzecz wysokiej jakości. Czyniła to poprzez informowanie o nagrodach i certyfikatach tychże produktów. W ten sposób marka wykreowała zupełnie inne myślenie o poszczególnych produktach i ponownie zdobyła zainteresowanie ofertą.
Mówiąc wprost, rebranding jest świetną okazją na zatarcie błędów, jakie zostały popełnione przez firmę i jednocześnie zapamiętane przez klientów. Można by więc przyrównać ten proces to resetu. By jednak zająć się tym profesjonalnie i skutecznie, trzeba w pierwszej kolejności przeprowadzić badania rynku i potrzeb konsumentów.
Przykłady rebrandingu marek
Firm, które przeszły taką przemianę jest wiele. Doskonały przykład rebrandingu to niewątpliwie Uber. Ostatnie zmiany w identyfikacji wizualnej miały miejsce w 2016 roku. W tym czasie wprowadzono zupełnie nowe logo oraz ikonę aplikacji. Niestety jednak zostały poddane surowej krytyce. Dlatego marka w 2018 roku po raz kolejny przystąpiła do rebrandingu, podeszła do przemiany wyglądu logotypu. Tym razem działania te zakończyły się sukcesem. Aktualnie identyfikacja wizualna firmy działa na jej korzyść, więc cel rebrandingu został osiągnięty.
Reasumując, zmiany logo marki generują korzyści dla firmy i klientów. Dzięki temu wyraźnie widać, że marka dostosowuje się do czasów, w których funkcjonuje (do otoczenia i społeczeństwa), rozwija się i dba o swoją pozycję na rynku, o swoją konkurencyjność.

Kolejnym świetnym przykładem rebrandingu są niemieckie linie lotnicze Lufthansa. Tu również postanowiono odświeżyć markę. Zrezygnowano wobec tego z żółtego koloru w logo i pozostano przy biało-granatowej stylistyce. Firma właściwie nie dokonała wielkich zmian, gdyż skupiła się tylko na zastosowaniu innej kreski w logo i zmianie odcienia granatu na nieco ciemniejszy. Mimo to tyle wystarczyło, aby podkreślić jej nowoczesność. Nieduże odświeżenie do dziś przynosi marce mnóstwo korzyści.


Rebranding i działania w tym zakresie nie zawsze prowadzą do oczekiwanych efektów. Nieumiejętne ich przeprowadzenie przynosi więcej szkód niż zysków. Tak było w przypadku firmy GAP. Zdecydowała się na zmianę logo – trzech wysokich liter na ciemnobłękitnym tle, na czarny napis z małym niebieskim kwadracikiem przy literze „P”. Do czego to doprowadziło? Niestety do dużych strat. Wielu ludzi kompletnie nie skojarzyło nowego logo z dawną marką. To przyczyniło się automatycznie do rezygnacji z owego rebrandingu i zarazem ponownego powrotu do dawnego logo.
Wszystko wskazuje na to, że faktycznie rebranding jest niezwykle trudnym procesem, wymagającym profesjonalnego podejścia do realizacji poszczególnych czynności. Wygląda więc na to, że lepiej zlecić to zadanie specjalistom, by nie popełnić żadnych błędów. Doświadczona agencja brandingowa jest trafnym miejscem, do którego warto się udać, gdy chcemy przeprowadzić skuteczny rebranding swojej marki. Mając na uwadze jak złożonym procesem jest zwykle rebranding, należałoby wybrać starannie wykonawcę, który ma w swoim portfolio wiele zrealizowanych z sukcesem prac o charakterze brandingowym.
Potrzebujesz rebrandingu swojej marki?